Fotojakt på älg mellan Älgsjöarna
- Bruksledaren

- 21 apr.
- 2 min läsning
Igår drog jag direkt från jobbet mot Semla för att fortsätta mot Älgsjöarna bortom Sörbomsbacke på/jämte Bruksleden. Jag var besviken för att inte fått älgen i Kottmosseskogen på bild/film så tänkte att vid Älgsjöarna har jag ju sett älg tidigare och det blev gårdagens mål - fotojakt på älg.
Vadvägen är nog bland det värsta jag vet att gå - skulle önska att Bruksleden kunde dras om på något sätt rakt över vid Rudgruvan istället. Trafiken är bitvis instensiv och tung och det är några meter att gå längs sidan innan man går till skogs.
Vid infarten till Sörbomsbacke följde jag inte Bruksleden utan valde den nyaste avverkningsvägen en bit bort. Jag hade gått där tidigare och visste att det var bra utsikt över området där och att älgen jag sett för några år sedan hade stått nere i slutet på den vägen, i svackan vid Bruksleden innan Älgsjöstugan.
Vägen var belagd med ren stenkross och det var svårt att gå och spana samtidigt. Jag fick stanna, titta, gå, stanna, titta, gå...
Fjärilar, humlor, skräddare var det enda jag såg, fram tills Bråforsvägen och Stora Malmkärra - där på vägen gick två änder och en... ja, vad är det där?!?! tänkte jag. Såg ut som en and/anka men med en täckning jag inte sett någonsin!
Jag kunde nästan ta i dem så obrydda var dem.
Passerade sen riksvägen och fortsatte in förbi Lilla Malmkärra och mot Ötjärnsvägen. Jag var nu uppe i 25 000 steg och det kändes! Det var väldigt länge sen jag gick så långt. Ingen vila direkt heller mer än att stanna, titta, dricka. Väl hemma innanför dörren stod stegräknaren på över 30 000 steg och jag gjorde inte mer än jag absolut behövde efter det. Här är några bilder från gårdagens 30 000 steg
Och idag på vägen hem från kontoret cirka 12.45 stötte jag på två rådjur och två harar som hade lunchträff i centrala Fagersta. Ödets nyck - haha.































































































Kommentarer